Att välja rätt slags fönster kan förändra hela huset. Svenska Fönster talar med arkitekten och Svenska Fönster priset-vinnaren Anna Chavepayre om vikten av att låta fönstret fånga husets själ.
”Fönstren skapar rum på båda sidor om sig själv med en arkitektonisk självklarhet”.
Juryns motivering till Svenska Fönster-priset 2018.
Juryns motivering att ge den i Frankrike boende svenska arkitekten Anna Chavepayre Svenska Fönster-priset 2018 för ett hus i Hamra på Gotland var lika glasklar som hennes tankar kring arkitektur. När Svenska Fönster når Anna är hon och representanter från Svenska Fönster i Schweiz för att berätta mer om den ateljébostad med unika glaslösningar som hon byggde på Gotland.
– Hela Hamragänget är inbjudna hit till Daylight Award i Lausanne. Fönster och dagsljus är alltid högaktuellt, säger Anna Chavepayre.
Läs också: Därför är dagsljuset livsviktigt för oss
Hur fångar man ett hus själ?
– Något av det viktigaste är att inte tänka så mycket på hur fönstret ser ut, utan mer på vad det kan göra. Vi fastnar ofta i material och yta, i det vi ser, men husets själ är osynlig. Varje hus, varje fönster har en själ. Då kan man fråga sig: vad kan ett fönster göra? Vi arkitekter talar ofta om det konkreta istället för det som skulle kunna hända: Man kanske ser en fågel genom fönstret, eller en skugga som faller in från ett träd.
Ljus och luft
Anna Chavepayre råder att man som fönsterköpare både tänker på vad fönstret kan göra – ge ljus och luft – men också att man inte tar bort fönstret från dess sammanhang.
”Fönstret är ingenting i sig självt. Därför handlar det mycket om vad som finns framför huset: ett träd, en skugga, luft, sol, moln, utsikten – saker som är oändligt mycket större än huset. I dagens moderna, uppkopplade samhälle har vi lite grann glömt bort verkligheten. Men fönstren hänger ihop, både med verkligheten och det imaginära. Därför skulle jag säga att husets själ sitter i fönstren.”
Anna Chavepayre
Hur tänker du kring samspelet mellan inne och ute?
– Mitt eget hus i södra Frankrike är en renoverad gammal bondgård utanför Bordeaux. Där har vi gjort så att fönstren försvinner när man öppnar dem. Det är helt fantastiskt, och gör att inne och ute blir helt uppblandat. Det gör också att huset upplevs som mycket större.
Läs också: Öppna ditt hem på ett nytt sätt med skjutdörrar
Hur passar huset Hamra in i din fönsterfilosofi?
– Det är helt och hållet som ett japanskt hus där tomten utgör en del av huset. Genom att tänka in hela tomten löser man upp gränserna. Beställaren, konstnären Birgitta Burling, har också tältat på tomten i tre år, så hon kände platsen väldigt väl, säger Anna Chavepayre och skrattar till.
Spännande samspel
Svensk Form, som tillsammans med Svenska Fönster står bakom priset på 50 000 kronor, hyllade också Annas förmåga att med hjälp av de stora fönsterytorna skapa ett spännande samspel mellan arkitektur och natur.
Arkitektens egen bakgrund är en mestadels modern skola färgad av tunga internationella profiler som Rem Koolhaas i Rotterdam och Jean Nouvel i Paris. Hon kom till Bordeaux för 25 år sedan som utbytesstudent – och blev kvar. Sedan 2007 är Anna Chavepayre landskapsarkitekt med egna kontoret ENCORE, där hon ligger betydligt närmare en mer jordnära formgivning.
”Jag försöker aldrig att göra något modernt, mina projekt är helt och hållet platsbundna. Och detta är väl det gammaldags sättet att bygga på: Kunskapen om var solen går upp, var vinden kommer, hur man bygger och arbetar i en väldigt traditionsbunden trakt som franska Baskien där byggreglerna är stenhårda. Vad jag framför allt lärde mig hos Koolhaas och Nouvel var att allt är möjligt.”
Anna Chavepayre
Har du några konkreta tips om hur man ska tänka som köpare just för att fånga husets själ?
Försök att ha så få möten som möjligt mellan fönsterram och byggnad. Välj hellre ett stort fönster istället för flera pyttesmå. Har man en liten budget ska man lägga mesta pengarna på fönstren, det är allra viktigast. Fönstret är allt: ljuset, luften, rörelsen. Därför blev jag också så glad för Svenska Fönster-priset, det är det finaste pris man kan få.
Hur vet man var fönstren bäst bör placeras?
– Det är ganska enkla regler; att inte glömma var solen går upp och var den går ner. Om du är morgon- eller kvällsmänniska. Du ska veta när du vill vara i solen och om du vill ha skugga. Placement, säger man på franska. Att placera är allt. Var placerar du dina pengar? Man måste verkligen veta vad man prioriterar. En trädörr kostar nästan lika mycket som en fönsterdörr, så jag kan inte förstå varför man skulle välja en stängd dörr. Jag brukar tänka att man alltid ska slå två flugor i en smäll. Slår man tre eller fyra är man en riktigt bra arkitekt.
Läs också: Fönsterdörrar – finns som enkla och dubbla, helglasade och med fyllning
Plats för själen
Anna minns fortfarande första gången hon förstod hur mycket fönster kan förändra. Det var i Sankt Petri kyrka i Klippan, ritad på 60-talet av Sigurd Lewerentz och med tjocka tegelmurar.
– Fönstren var satta utanpå fasaden, så när man är inne i kyrkan syns inte fönsterkarmarna. Första gången jag besökte kyrkan stormade det och molnen bara rusade förbi därute. Men inuti var det alldeles tyst. Det var en gudomlig upplevelse. Arkitekturen försvinner och lämnar plats för själen, helt enkelt.