Svenska Fönster avser att centralisera den interna säljorganisationen

Svenska Fönster har idag informerat personalen i Ljungby om att företaget inleder förhandlingar om att säljkontoret i Ljungby centraliseras till företagets huvudkontor i Edsbyn. Totalt berörs 8 medarbetare av beskedet.

Svenska Fönster kommer nu att inleda förhandlingar med berörda fackförbund. Totalt berörs 7 tillsvidareanställda och en provanställd. De berörda är alla innesäljare vilket innebär att de hanterat ordrar och offertförfrågningar.

– Det var ett svårt beslut. Samtidigt har vi påbörjat ett stort förbättringsarbete inom säljorganisationen och att samla alla resurser på en geografisk ort kommer att gynna detta arbete. Vi lever i en snabbt föränderlig värld med hård konkurrens och måste därför ibland ta beslut som är kortsiktigt tuffa men långsiktigt bidrar till ökad konkurrenskraft, säger Beatrice K Henriksson, vd för Svenska Fönster.

Svenska Fönster erbjuder all personal möjligheten att fortsätta arbeta inom företaget med placering på huvudkontoret i Edsbyn.

– Vi kommer att göra vad vi kan för att hjälpa alla som berörs av beskedet, säger Beatrice K Henriksson.

Om Svenska Fönster:

Svenska Fönster, med varumärkena SP-Fönster, Traryd Fönster och Lingbo Kulturfönster, är en av Sveriges ledande fönstertillverkare

Svenska Fönster AB har sitt huvudkontor i Edsbyn där även tillverkningen av SP och Traryd Fönster sker. Fabriken är mer än 60 000 kvadratmeter stor och en av de största fönsterfabrikerna i Norra Europa. Svenska Fönster AB ingår i danska koncernen Dovista A/S som i sin tur ingår i VKR Holding med närmare 14 000 medarbetare i fler än 40 länder. Svenska Fönster AB har omkring 750 anställda.

För mer information kontakta:

Ylva Lundin, Marknadsavdelningen, 0271-293 54