Nu blir SP Fönster och Traryd Fönster det nya Svenska Fönster

Bolaget Svenska Fönster har länge varit en av Sveriges största fönstertillverkare som ägare till varumärkena SP Fönster och Traryd Fönster. Men under våren 2023 kommer SP Fönster och Traryd Fönster att slås ihop och börjar säljas som Svenska Fönster. Målet? Att bli det största varumärket på den svenska fönstermarknaden.

1997 bildades bolaget Svenska Fönster som en sammanslagning av SP Fönster och Traryd Fönster för att bli en ännu mer konkurrenskraftig aktör på den svenska fönstermarknaden. Våren 2023 är det dags att ta nästa steg.
- Från och med då kommer vi inte längre att sälja våra fönster under varumärkena SP Fönster och Traryd Fönster, utan som Svenska Fönster. Vårt varumärke och vårt bolag kommer alltså framöver att ha samman namn, säger Erik Nyré, Senior Director, Sales, för Svenska Fönster.

Ett tydligare varumärkeska ge en starkare position på marknaden
Målet för att samla alla bolagets produkter under ett varumärke är att stärka positionen på marknaden, rikta alla marknadsföringsresurser till ett varumärke, samt att förenkla både internt i bolaget och för alla återförsäljare av produkterna.
- Vi kommer att kunna öka vår effektivitet i vår kommunikation och bli tydligare mot våra kunder, säger Joakim Spjuth, Director Marketing.

Många kunder handlar redan av Svenska Fönster
Svenska Fönster säljer sina produkter via byggvaruhandlare, till husfabriker och till byggföretag.
- För dem blir det en mindre förändring, eftersom de redan har en relation med Svenska Fönster som bolag sedan 25 år tillbaka, säger Erik Nyré.

Lika brett sortiment hos detnya Svenska Fönster
Hela utbudet med högkvalitativa produkter från SP Fönster och Traryd Fönster tas med in i det nya Svenska Fönster. Det innebär att Svenska Fönster kommer att ha ett mycket brett sortiment med inåt- och utåtgående fönster, helt i trä eller med aluminiumbeklädd utsida, med rund eller rak profil på insidan.

Positiva reaktioner frånmedarbetare och kunder
Responsen har varit mycket god när Svenska Fönster har berättat om det nya, gemensamma varumärket för sina närmare 1000 medarbetare och flertalet olika återförsäljare.
- Jag började på SP Fönster en gång i tiden, 1983. Jag har alltid älskat SP Fönster, och Traryd Fönster när det kom in i bilden, men nu ska vi gå vidare och det här kommer att bli bättre för oss alla, säger Hans Johansson, Utesäljare.

Fakta om Svenska Fönster, SP Fönster och Traryd Fönster
Traryd Fönster och SP Fönster är två anrika premiumvarumärken, grundade 1925 respektive 1946, som båda har ägts och tillverkats av Svenska Fönster sedan 1997.
Produkterna tillverkas i Svenska Fönsters fabrik i Edsbyn i Hälsingland av kvalitetsfura från närliggande skogar.