Första miljödiplomerade montern på Stockholmsmässan - Svenska Fönster

Alla snackar hållbarhet på Nordbyggmässan. Men hur visar man som utställare att man verkligen menar allvar? Svenska Fönster har miljödiplomerat hela sitt deltagande och visar därigenom att det går att delta i event och hålla kvalitativa möten med låg miljöpåverkan.

Nordbygg är Nordens största mötesplats för bygg- och fastighetsbranschen och lockar regelbundet närmare 50 000 besökare från byggsektorn i främst Sverige, men även från övriga Europa. Då mässan ger positiva möten och kunskapsutbyte har Svenska Fönster under åren blivit en trogen utställare på Nordbygg. Vid den senaste upplagan av mässan, år 2018, välkomnade Svenska Fönster sina besökare till en hel skog med tallar, stenar och rinnande vatten för att presentera sin fantastiska råvara – furu från Mellansverige. Montern blev en snackis på mässan och den belönades så småningom med priser för bästa expon och det bästa hantverket vid Eventsveriges gala Gyllene Hjulet.

Första miljödiplomerade eventet på Stockholmsmässan
Vid Nordbygg 2022 vill Svenska Fönster visa att det går att delta i event och att träffa kunder på mässor och samtidigt minska sin klimatpåverkan. Därför är Svenska Fönsters monter ett Miljödiplomerat event enligt Svensk miljöbas kravstandard för miljöledning – faktiskt det allra första eventet på Stockholmsmässan som fått detta diplom visar Sustainable Standards (där Svensk Miljöbas numera ingår) lista över alla miljödiplomerade event.
- Det har varit en lärorik process att miljödiplomera vårt event och se till att göra de bästa valen för miljö- och klimat i alla delar – från hur montern byggs till eventuellt socker i kaffet, säger Joakim Spjuth, Marknadsdirektör hos Svenska Fönster.

Trädplantering istället förgiveaways
För att få diplomet för Miljödiplomerat event har alltså Svenska Fönster gått igenom och minskat miljöbelastningen vid sitt deltagande på Nordbygg inom alla områden. Det innebär så klart att det inte finns några giveaways i montern. Istället får alla besökare möjligheten att plantera ett träd genom ett knapptryck. Träden planteras sedan i Baltikum på nedlagda åkrar och på platser där det har avverkats hårt utan att någon återplantering har skett.
- Vi hoppas så klart på att våra besökare tar den här chansen, så vi får plantera så många träd som möjligt, fortsätter Joakim Spjuth.

Precis som 2018, då montern belönades med dubbla priser vid galan Gyllene Hjulet, har den byggts av Sture Exhibitions & Events. En leverantör som har en stor betydelse för att Svenska Fönster ska ha kunnat miljödiplomera sitt deltagande på Nordbygg, då även de har ett utvecklat hållbarhetsarbete och är en miljödiplomerad verksamhet enligt Svensk miljöbas.