Artiklar & Inspiration

Linnea Henrikssons byggde en musikstudio med stora fönster 

Artikel, Fönster, Inomhusklimat

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Linnea Henrikssons byggde en musikstudio med stora fönster </span>


Förutsättningarna var fantastiska, men utmaningarna stora. Linnea Henriksson och hennes pappa, arkitekten Per-Mikael Henriksson, vågade bygga en musikstudio som genom en kombination av smarta lösningar gav ett enastående resultat. Den har stora fönster, många funktioner och en fantastisk ljudmiljö. Så här gick det till.  
 
Allt började med platsen. En enkel sommarstuga vid havet strax norr om Halmstad. Med fri sikt över ljunghedar och oändliga solnedgångar. Stugan byggdes av Linnea Henrikssons mormor och morfar och är ren magi för hennes kreativitet, textförfattande och musikskapande.  
– Sedan jag tog över stugan har jag verkligen drömt om att få ha en studio här. Jag har alltid blivit väldigt kreativ av den här platsen och utsikten från tomten. Därför var det självklart att ha fönster. Många stora fönster.  
 
Är glas och ljud verkligen en omöjlig kombination? 
En musikstudio behöver en neutral ljudmiljö. Många gånger hittas de i till exempel källare där det inte finns störande ljud utifrån och väggarna har täckts med material som hindrar ljudet från att studsa i rummet, vilket är den vanliga effekten när ljud träffar till exempel fönsterglas.  
– Det handlar om att undvika att vissa frekvenser ”sticker iväg”. Man vill skapa ett rum där du kan stå och sjunga din lägsta ton och sen glida upp till din högsta utan att någon ton känns vassare, förklarar Linnea.

Invigning av musikstudion.

Många önskemål och begränsad yta 
Linnea och hennes sambo Wille Alin, även han musiker, hade en lång lista med önskemål för studion – utöver att den skulle ha en enastående ljudmiljö. Förutom att man skulle ha fri sikt över havet och att ett helt band skulle kunna spela in musik så skulle studion rymma ett sångbås, toalett och en lyxig sovplats för två.  
Men förutsättningarna för att bygga studion var att det blev ett attefallshus – det vill säga högst 30 kvadratmeter stort och högst fyra meter högt. Och så klart skulle det visuellt passa ihop med den gamla stugan.  
 
Lösningen – en pentagon…  
Det blev ett enkelt val att placera huset alldeles intill den befintliga stugan och ge det formen av en pentagon, en femhörning, utan motstående parallella väggar. 
– Med formen följer att det aldrig kan uppstå ”stående” ljudvågor, utan de reflekteras på ett medvetet sätt och erbjuder optimala förutsättningar för musikproduktion, berättar Per-Mikael Henriksson.  

…fönster med ljudegenskaper… 
Studion har gott om fönster med flera olika egenskaper utifrån dess placering. De flesta är miljömärkta med Svanen och självklart har de ljudlaminat – en folie som gör att de isolerar bättre mot ljud, både in- och utifrån, och som gör att ljud inte studsar på dem på samma sätt som på vanligt glas. De har solskyddsglas som stoppar två tredjedelar av solvärmen och fönster som sitter nära stugan är så kallade brandfönster som motverkar spridning av både eld och värme om det värsta skulle hända i något av husen. Och så klart har studion fått en rejäl pardörr som kan öppnas upp mot en trall som passar till både lugna stunder och livekonserter i trädgården.  
 
…och sedumtak 
Byggnaden har stående träpanel, likt stugan, och höga vitmålade fönster.  
– Ovanför dessa fönster – alldeles under takfoten för det sedumtäckta, flacka taket – löper ett smalt fönsterband runt hela byggnaden. Det skapas en känsla av lätthet. Taket frigörs och lyfter. Här finns inga begränsningar, säger Per-Mikael Henriksson. 

Sedum är en sorts fetbladsväxter. 
– De gör att byggnaden går ihop med heden nedanför och det ger hela studion ett rätt diskret intryck. Dessutom kommer sedumtaket ljudisolera väldigt bra när det regnar, säger Linnea Henriksson.  

Utformningen och placeringen gör dessutom att studion ser ut som en förlängning av stugan, som ett litet torn.  

Utsikten från insidan av studion.

Allt får plats på under 30 kvadrat 
Genom att den lilla toaletten även kan användas som sångbås och sovplatsen gjordes som ett loft fick Linnea och Wille in alla sina önskemål i den lilla studion.  
– På loftet kommer jag skriva mycket av mina texter, säger Linnea, plus att sängen faktiskt har en medveten ljuddämpande egenskap och är nedfälld i golvet/taket (beroende på hur man ser det) och ger en helt ny ljudmiljö under perfekt för att mixa musik, säger Linnea.  
– Ett mål med bygget var att vi inte ska vilja lämna studion och hittills har det stämt.  
 
Och viktigast av allt – hur blev ljudmiljön? 
– Vi vägde material mot varandra, mot funktioner och ljudmiljö, mot ekonomi och hur mycket yta det skulle ta. Så här med facit i hand känner jag verkligen att vi lyckades göra det vi tänkt, avslutar Linnea.

 

Linnea Henriksson tillsammans med sin sambo Wille Alin i studion.