Svenska Fönster varslar om nya förändringar i organisationen

Svenska Fönster varslar idag om förändringar i organisationen. Förändringarna väntas innebära en övertalighet på 190 tjänster inom produktion och på tjänstemannasidan.

Svenska Fönster meddelar idag att företaget planerar en omorganisation som kommer att innebära övertalighet i antalet anställda. Varslet omfattar 170 tjänster inom produktion på anläggningarna i Edsbyn och Söderhamn samt cirka tjugo tjänster på tjänstemannasidan.

– Omvärldsläget och en fortsatt vikande marknad inom byggsektorn har inneburit en kraftigt minskad orderingång för Svenska Fönster. För att vi ska kunna planera långsiktigt och fortsätta vara en ledande aktör i branschen är det nödvändigt att vi gör anpassningar i organisationen, inte minst för att vi ska kunna skala upp igen när marknaden återhämtar sig, säger Henrik Kjeldsen, Vice President, Commercial DOVISTA Denmark & Sweden

Fackliga parter har informerats och Förhandlingar enligt MBL kommer inledas under veckan. Svenska Fönster har även kontaktat Arbetsförmedlingen.

Presskontakt:
Joakim Spjuth
Director Marketing Sweden
joakim.spjuth@svenskafonster.se

Svenska Fönster AB ingår i danska koncernen Dovista A/S som i sin tur ingår i VKR Holding med omkring 19 800 medarbetare i fler än 40 länder. Samtliga fönster tillverkas i de djupa skogarna i Hälsingland med kärnvirket runt knuten på fabrikerna. Inom hela koncernen arbetar vi ständigt med att minska vår miljöpåverkan i produktionen, distributionen och användningen. Vi är stolta över att vi under de senaste två decennierna arbetat enbart med vattenburen färg och impregnering. Vi är också stolta över vår kunskap om fönster och hur man bygger för att ta tillvara dagsljus och få frisk luft i inomhusmiljön.