Svenska Fönster deltog i mässan Nordbygg 2018 med syftet att både befästa och flytta fram sin position som en hållbar och nyskapande fönsterleverantör med sina rötter och produktion i det skogrika Hälsingland. Till Nordbygg kom 48 000 besökare av vilka många representerade företagets målgrupp: snickare, återförsäljare och byggentreprenörer.
Då hållbarhet var i fokus för deltagandet i mässan var det naturligt för vår interna marknads- och kommunikationsavdelning att vända sig till Sveriges enda miljöcertifierade monterbyggarföretag. Det blev starten för ett mycket lyckat samarbete mellan Svenska Fönster och Sture Exhibitions & Events. Det omfattande idéarbetet utgick ifrån trovärdighet, hållbarhet och betydelsen av produktens ursprung. Tillsammans vågade parterna tänka långt utanför ramarna och skapade en monter av Svenska Fönsters råvara – den Hälsingska skogen med dess mystik, stämning och atmosfär.
I montern fanns en riktig skog med tallar, mossa, stenar och rinnande vatten, samt skogens dis, doft, ljud och ljus. Allt var uppbyggt med fokus på en äkta känsla och hållbarhet – både under och efter mässan. Träden var redan utvalda för avverkning och de återanvändes som virke efter mässan. Mossan kom från skog som skulle avverkas, solens strålar genom trädkronorna skapades av 46 programmerade lampor och skogens ljud genererades med hjälp av ett fyrkanaligt ljudsystem med bland annat 36 olika fågelläten.
Nordbygg pågick under fyra dagar i april och redan tidigt efter att portarna hade öppnats stod det klart att Svenska Fönster och Sture Exhibitions & Events hade uppnått än högre mål än de som eftersträvades. Andra dagen uppmärksammades montern på byggvarlden.se under rubriken ”Tog med sig skogen till mässan” och Svenska Fönsters medarbetare fick berätta utförligt om sitt ursprung och vad företaget erbjuder. Därefter rullade det på med fler intervjuer och mängder av inlägg i olika sociala kanaler. Och till Svenska Fönster personaltidning sa Liv Ljungqvist, projektsäljare för Stockholmsmässan:
- Den vackraste montern på hela Stockholmsmässan gjordes på Nordbygg 2018 av Svenska Fönster.
Nu är Svenska Fönster och Sture Exhibitions & Event nominerade i två klasser i Gyllene Hjulet - Årets Expo och Årets hantverk för montern på Nordbyggmässan. Vinnarna tillkännages vid Gyllene Hjulet-galan i Stockholm den 11 april 2019.
Fakta om Gyllene Hjulet:
Gyllene Hjulet är en kommunikationstävling som har funnits sedan 1998 och belönar projekt från det gångna året som visat på stor kreativ höjd och effektfullt genomslag. Tävlingen består av 15 olika kategorier som belyser sponsrings- och/eller eventprojekt.